سرخط خبرها

درباره بانو ژاله علو، پیشکسوت عرصه بازیگری و دوبلاژ هم زمان با سالروز تولدش | علو درجات یک بانوی هنرمند

  • کد خبر: ۱۷۷۶۶۸
  • ۱۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۷
  • ۱
درباره بانو ژاله علو، پیشکسوت عرصه بازیگری و دوبلاژ هم زمان با سالروز تولدش | علو درجات یک بانوی هنرمند
حضور در جمع شاعران و دکلمه اشعارش، بیش از آنکه گام‌های ژاله علو را در مسیر ادبیات پایدار کند، استعداد صداپیشگی اش را بر همگان آشکار کرد.

شهرآرانیوز؛ شوکت علو، از نوادگان یکی از خوش نویسان دوره قاجار است. او که ۱۴ مرداد ۱۳۰۶ دیده به جهان گشود، کودکی اش با مطالعه اشعار حافظ و سعدی و مولانا سپری شد، و همین موضوع رفته رفته او را به حضور در محافل ادبی مشتاق کرد و به این ترتیب گرایش به شعر و ادبیات را در خود یافت. حضور در جمع شاعران و دکلمه اشعارش، بیش از آنکه گام‌های او را در مسیر ادبیات پایدار کند، استعداد صداپیشگی اش را بر همگان آشکار کرد. با آنکه سال ۲۶ از دانشسرای مقدماتی تهران و سال ۲۹ از هنرستان هنرپیشگی فارغ التحصیل شد، اما بیش از تمرکز به بازیگری و تمرینات تئاتر، فعالیت در رادیو را ادامه داد.

او یک سال پیش از آنکه تئاتر را از سالن فردوسی تهران آغاز کند، در سال ۱۳۲۷ خورشیدی با مراجعه به یک آگهی روزنامه برای بازی در فیلم «طوفان زندگی» انتخاب شد و حضور بر پرده سینما‌ها را تجربه کرد. (ژاله علو تا به امروز سابقه حضور در بیش از ۶۰ فیلم سینمایی را در کارنامه خود دارد) پس از آن اندوخته‌های خود در سینما و تئاتر را به استودیو‌های رادیو برد و پس از مدتی که وظیفه اعلام برنامه‌ها را برعهده داشت، در گروه اجرای نمایش‌های رادیویی جای گرفت و از پایه گذاران برنامه «داستان شب» شد.

«دختر خورشید»، عنوان نخستین نمایشنامه‌ای بود که به طور زنده با همراهی تعدادی از هنرمندان رادیو، برای رادیو کار کرد و بعدتر با تجهیز امکانات ضبط رادیویی، به شکل گسترده تری در این حوزه درخشید. بازیگری و صداپیشگی در سال‌های پیش از انقلاب، تمام زندگی او را در برگرفته بود و نام هنری ژاله را نیز در همان ایام برای خود انتخاب کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور در سریال «امیرکبیر» بار دیگر در قاب تلویزیون ظاهر شد و پس از آن در بیش از ۳۰ اثر تلویزیونی دیگر به ایفای نقش پرداخت که آخرین حضور او نیز با مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» رقم خورد.

ژاله علو در آثار موفقی، چون «روز واقعه»، «مسافر ری»، «روشنتر از خاموشی»، «شیخ بهایی»، «یعقوب لیث صفاری» و... حضور داشته است، اما با مدیریت دوبلاژ سریال محبوب «سال‌های دور از خانه» (اوشین) و پس از آن بازی در سریال درخشان «روزی روزگاری»، به نامی ماندگار در میان هنرمندان برجسته کشور تبدیل شد تا آنجا که از سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار سال از او تجلیل شد.

ژاله علو در تمام آثار تصویری اش، به جای خود صداپیشگی کرد به جز «طلسم شکسته» که در آلمان دوبله شد و «طوقی» که به صلاحدید مرحـــوم علـی حاتـمی، شخصیت پیرزنی کـور در آن سناریو مستلزم صـدایـی ضعــیــف تـر بـود. در میان هنرپیشه‌های غیرایرانی، اما صداپیشگی بــر روی بـازیگـرانی، چون سوفیا لورن، سوزان هیوارد و ایوان دکارلو از آثار فراموش نشدنی او در سینمای کلاسیک به شمار می‌آید.

ژاله علو که تجربه مدیریت دوبلاژ انیمیشن‌های نوستالژیک بسیاری، چون «سرندیپیتی»، «پت پستچی»، «الفی»، «بامزی»، «رامکال» و... را در کارنامه خود دارد، صدا پیشگی در انیمیشن‌های مشهور دیزنی همچون «زیبای خفته»، «پینوکیو»، «سیندرلا» و «سفید برفی» را نیز عهده دار بوده است. ژاله علو امروز نودوشـــشــمـین شمـع زندگی اش را خاموش می‌کند و فیلم «ماهی سفید» (۱۴۰۲)، اکنون تازه‌ترین پروژه‌ای است که او در آن هنرنمایی کرده است.

دومه الحسنا در «مختارنامه»

مختارنامه، سریالی زندگی و قیام مختار ثقفی به کارگردانی داوود میرباقری ست.
این سریال به چگونگی قیام مختار پس از حادثه عاشورامی پردازد که به خون خواهیِ حسین بن علی (ع) برمی خیزد. این سریال در مهر سال ۱۳۸۹ و در قالب چهل قسمت شصت دقیقه‌ای تولید شد. در این سریال ژاله علو با نام دومه الحسنا در نقش مادر مختار به ایفای نقش پرداخت.

خاله لیلا در «روزی روزگاری»

روزی روزگاری عنوان مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی و نویسندگی امرا... احمدجو است که در سال‌های ۱۳۷۰–۱۳۷۱ از شبکه یک پخش شده است. داستان این سریال درباره راهزنی معروف به نام مرادبیگ است که طی نزاع با گروهی راهزن مجروح می‌شود و از سوی خانواده‌ای روستایی از مرگ نجات پیدا می‌کند و دچار تحولاتی عمیق در زندگی اش می‌شود.  ژاله علو در این اثر با نقش خاله لیلا، در قالب زنی قدرتمند و اثرگذار ظاهر می‌شود.

زن آقا در «تفنگ سرپر»

«تفنگ سرپر» عنوان مجموعه‌ای تلویزیونی است که به کارگردانی امرا... احمدجو ساخته و در سال ۱۳۸۱ از شبکه اول سیما پخش شد. تفنگ سرپر داستان مرد جوانی به نام غیبیش است که در زمان جنگ جهانی اول زندگی می‌کند. در این دوران به دلیل خودکامگی خان‌ها و شاهزادگان قاجار و به خصوص تجاوز اشغالگران روسیه به ایران، روزگار مردم به سختی و تیرگی می‌گذرد. ژاله علو نیز با نقش زن آقا به عنوان یکی از شخصیت‌های مهم سریال حضور دارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۵
0
0
این خانم عزیز بسیار با وقار ودوست داشتنی هستند .انشاءالله که همیشه سالم وتندرست باشند به وجودشان افتخار می کنیم
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->